Vad tänker du på?

kategori inspiration, matematik | 3

Har ni tänkt på att när ni ser en bild eller en kort filmsnutt så är det ofta en frågeställning som poppar upp i ert undermedvetna? Det kan handla om ”hur många personer är det där? eller ”wow, hur snabbt gick den där bilen” eller liknande. I mitt undermedvetna är dessa ”förstafrågor” ofta av matematisk karaktär och det kanske är så för er med. I undervisningssyfte är dessa första frågor kanon att bygga en diskussion kring och nu finns en ny sajt av som tar tillvara just detta, 101questions

Det är mattegurun Dan Meyer som tagit fram en sajt som slumpvis presenterar en bild eller en kort film och som ställer en enda fråga ”What’s the first question that comes to your mind?” Besökaren kan nöja sig med att titta, svara men även ladda upp egna små exempel.

Till exempel kan det se ut så här:

What’s the first question that comes to your mind?

 

På sajten kan besökaren så skriva ner sina ”första” frågeställningar som poppar upp och tillsammans med övriga användare skapas en samling av tankar kring varje bild/film som är fantastiska att använda som diskussionsunderlag.

Inom matematiken är detta till exempel något som kan användas vid uppstart av en lektion. Visa en bild eller filmsnutt och låt eleverna skriva ner sin första tanke, antingen på sajten eller annat medie. Diskutera de olika tankarna och kom tillsammans fram till en huvudfråga som blir det problem som eleverna ska lösa. Dan Meyer kallar detta för ”3-acts”, tre-aktare där presentation och tankeförteckning är akt 1. Akt 2 är att ta reda på vad vi behöver veta för att lösa problemet och leta rätt på dessa data och akt 3 blir att presentera en lösning som naturligtvis kan variera. Ett exempel på en bra 3-aktare som Dan Meyer skapat är Car Caravan.
En lista med 3-aktare som Meyer skrivit om på sin blogg finns i sin helhet här, inklusive allt material som behövs!

Läs vad Meyer skriver själv om 101qs.com

Spontant så springer jag runt i cirklar och jublar över denna fantastiska sajt som jag stark rekommenderar att lyfta in i era klassrum.

Första frågan ni kanske ställer er är då : Hur stora cirklar springer du i ?

 

3 Responses

  1. [...] (ie. my kind of individual) the experience seems to be, in a word, addicting. It's also fun to find a non-trivial Swedish contingency jumping aboard. The more effective use we make of visuals, the more we can include learners who [...]

  2. [...] kind of individual) the experience seems to be, in a word, addicting. It’s also fun to find a non-trivial Swedish contingency jumping aboard. The more effective use we make of visuals, the more we can include learners who [...]

  3. Underbart, alltid kul att se variationer av matematikundervisning och självklart då mot verklighetsanknytningar. Jobbar själv med att samla material om hur matte (främst den på gymnasienivå) används inom olika tekniker och yrken – ett bokprojekt kallat ”Verklighetens Kvadratrötter”, just för att rädda motivationen och intresset hos mattestuderande. Vad tror du om den idén?

Kommentera