Vad händer när en klass består av 30 elever och 30 datorer?

Igår var jag i Borås och föreläste på en gymnasieskola som till hösten tar steget och satsar på 1-1, dvs en bärbar dator till varje elev och lärare. Vi var ett gäng inspiratörer som var inbjudna att prata med ämneslag om hur vi ser på detta med datorer i klassrummen och hur det påverkar förhållningssätt och pedagogik.
Mitt fokus låg i att belysa de nya förutsättningar som erbjuds för matte/teknik/fysiklärare när de ställs inför ett 30tal bärbara på lektionstid. För mig med 5 år som 1-1 lärare är detta det jag brinner för och jag kan knappt föreställa mig ett klassrum utan dessa tekniska möjligheter och resurser.

Som alltid när en skola tar detta steg sker det med en blandning av förväntan och skräck. En del lärare är med på tåget redan från början medan andra har en mer skeptisk hållning till dessa nymodigheter. Så måste det få vara, alla tycker inte lika och kommer aldrig att göra det.

Här kommer jag in i bilden. Som inspiratör vill jag visa på de fördelar som jag upplever med att elever och lärare har egna bärbara datorer att tillgå dygnet runt. Sedan får de som lyssnar göra vad de vill med det jag säger. Vissa blir (förhoppningsvis) inspirerade och vill verkligen köra igång NU direkt. Andra lyssnar vänligt men tänker innerst inne att det där är inget för mig.
Som skola är det i detta läget oerhört viktigt att lyfta fram eldsjälarna och de som hoppar på tåget. Lyft fram deras stapplande steg i den nya världen och ge dem cred för att de försöker. Låt dem inspirera andra kollegor på skolan och tillsammans så ökar skaran av ”frälsta” pedagoger.

Det minsta man kan göra som lärare när skolan ger eleverna nya tekniska möjligheter är att erbjuda eleverna alternativ till lärande. Deras unika lärstilar bestämmer hur de lär sig bäst och vissa kommer vara obekväma med tekniken. Låt dem få köra sitt race, låt dem använda böcker eller vad det nu må vara istället för datorn.
Ni som lärare bör dock alltid erbjuda eleverna alternativa digitala vägar till kunskap. Tekniken finns i klassrummet och inspiration och information finns på nätet. Låt eleverna ta del av detta och tillsammans med resten av världen forma det vi i folkmun kallar kunskap.

Kommentera