Upplevelsebaserat lärande – det visste vi inte

posted in: inspiration, pedagogik | 0

>Läste idag om Dragonskolan i Umeå som tydligen ska stoltsera med ”upplevelsebaserat lärande”. En definition på det sistnämnda är ”lärande genom att delta i någon form av aktivitet”, dvs nästan allt. Dock brukar man lägga fokus på lärande via simuleringar, spel eller andra aktiviteter som bryter det vanliga mönstret med en teoribok att läsa i. Det är i detta fall nätverksutbildningen på Dragonskolan som står i fokus och tyngpunkten i artikeln ligger på följande:

  • Eleverna får laborera i eget elevnätverk för att lära sig den hårdvara en nätverkstekniker behöver behärska.
  • De tittar på ”Warriors of the net” som en introduktion till närverksämnet.
  • De använder Cisco Academy som plattform för elevernas studier.
  • De hittar andra praktiska projekt för eleverna utanför skolan, istället för den APU som yrkesförberedande gymnasier har, för att eleverna ska få aggera i skarpt läge.

All heder åt Dragonskolan, men det slår mig samtidigt att detta upplägg känns igen på något sätt. John Bauergymnasiet i Örebro och dess yrkesinriktade nätverksutbildning har nämligen ALLA ovanstående punkter intergrerade i sin utbildning och mycket mer där till, med en stor betydande skillnad…våra elever har 15 veckors APU, praktik även kallat.

Jag nedvärderar inte Dragonskolan på något sätt, detta är ett bra upplägg och Cisco, som kan liknas vid engelsk kurslitteratur online, fungerar inom nätverksområdet. Dock vill jag med detta inlägg belysa och hedra JB Örebro.

Sträck på er kollegor och elever på IT-programmet. Ni går nämligen en utbildning som baseras på ”upplevelsebaserat lärande”! Detta utan att vi visste om det…;)

Läs även andra bloggar om , , , intressant?

Kommentera