Skolan i globaliseringens fotspår

>Jag har idag haft nöjet att lyssna på en föreläsning av Fredrik Svensson, rektorsakademin, och som driver fredrikbloggen. Han var inbjuden till Örebro för att ge inspiration till de ca 200 samlade lärarna från JB-skolor från mellansverige. Detta blir mina reflektioner kring en del av vad som sades.

En stor del av föreläsningen handlade om globaliseringen och den resa Fredrik gjorde till Kina nyligen. Makalöst vad lite vi vet om landet i öster. Smoggen under OS är väl det som jag personligen har starkast minnen av just nu. Inom detta block kom dessa bevingade ord:

kunskap har sällan varit så billigt, samtidigt som lärande är viktigare än någonsin

Kanske inte helt ordagrant citerat, men det väcker ändå en tanke. I Kina jobbar ingenjörer för 70kr/dagen, inte undra på att tillverkning som tidigare varit i sverige nu flyttas till Kina. I sverige kostar samma kunskap mellan 1500-2000kr/dagen. Att lärande är viktigare än någonsin har med nytänkande att göra. Våra elever måste tränas i ett kreativt och nytänkande sätt för att kunna hävda sig på arbetsmarknaden. Våra elever måste tränas i att våga bryta mönster. Här har vi mycket av nyckeln i det entreprenöriella lärandet. Elevernas personliga egenskaper måste tas till vara och förädlas så att dessa egenskaper kan ge en fördel i livet efter skolan.

Fredrik pratade också om den ”digitala generationen”. Dagens elever är multitaskande, hyperaktiva personligheter med talanger som vi inte alltid erkänner. Dessa talanger måste tas till vara och eleverna måste få utrymme att utöva dem inom skolvärlden. Detta leder till ökat självförtroende vilket i sin tur smittar av sig på de ämnen eleven läser. På min skola är MSN blockat för att vi tror att det skulle störa elevens koncentration om det inte var så. Egentligen kanske det är precis tvärtom. Dagens ungdom kan faktiskt göra flera saker samtidigt, så jag kommer yrka på att blocken hävs, och att msn i framtiden aktivt ska användas inom undervisningen. Kreativitet under ansvar!

Det viktigaste för mig var ändå det som sades om drömmar. Fredrik sa att kinesiska ungdomar har klara drömmar och visioner. Detta kanske för att veta vad de kämpar för att nå vad vet jag.
Frågar du en elev i en svensk skola idag om dess drömmar och visioner så får man ofta ”jag vet inte” som svar. Att ungdomar idag inte har drömmar är för mig skrämmande. Vad ska de då sträva mot eller längta till? Vår största uppgift inom skolan är att ge bränsle till eleverna så att de vågar drömma. Vi ska inte säga åt dem vad de ska drömma om eller vilka mål de ska sätta i livet, men vi ska ge dem inspiration och möjligheterna att hitta deras egna personliga visioner och drömmar. Först då kommer vi nå målet att skolan ska utbilda goda samhällsmedborgare för i min värld måste ALLA ha en dröm, en vision och modet att försöka nå ända fram.

Tack Fredrik för din föreläsning, det var verkligen inspirerande och lyfter en hel del tankar om mitt framtida arbete inom skolan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
intressant

One Response

  1. >Jag tror nog att man måste bo och jobba ett tag i Kina för att få kläm på de kinesiska ungdomarnas drömmar och visioner. Väldigt många har ett enda mål, tror jag: Tjäna mycket pengar.

Kommentera