Rapport från en mattefärja

>Entreprenöriellt lärande är nästan ett modeord inom dagens skolvärld och att ta in detta förhållningssätt inom matematiken var något som diskuterades på en färja tur och retur Åland den 14-15 okt. 33 matematiklärare representerade alla skolor inom John Bauer pratade och reflekterade om matematikundervisning i två dagar och många intressanta diskussioner och nya infallsvinklar luftades.

Det vi alla var överens om var att matematikundervisning måste vara något som engagerar eleverna, vi måste väcka intresse för matematiken och sedan jobba hårt för att bibehålla detta intresse. Att tydligare knyta an till elevernas vardag och lyfta in den verkligheten i matematiken är ett sätt att jobba för detta. Dock bör det förtydligas att entreprenöriellt lärande inte behöver vara verklighetsanknuten utan det går alldeles utmärkt att jobba med förmågor utan detta.

Personligen tror jag stenhårt på det entreprenöriella tänket inom matematiken och jag har redan märkt att eleverna känns lite mer engagerade och kreative. Jag kommer jobba hårt för att de elever som behöver utmaningar inom Ma A kursen, som repeterar högstadiet egentligen, verkligen utvecklas under ettan på gymnasiet. Jag kommer definitivt låta dessa elever vara med och driva och planera undervisningen för att på det sättet träna och få kunskap i ledarskap, planering, pedagogik osv. Egenskaper som kanske inte kan betygsättas, men som definitivt ger elevernas personliga utveckling en knuff i rätt riktning. Egenskaperna och färdigheterna kommer de ha nytta av i andra kurser så förhoppningsvis får jag med dem på denna resa och tillsammans kommer vi göra Ma A till en ljuvlig kurs detta år.

Lycka till alla ni andra JB-lärare med ert matematiska korståg och hoppas vi ser en tydlig förändring till våren.

Läs även andra bloggar om , , ,

Kommentera