Praktisk matematik ger resultat

posted in: inspiration, matematik, pedagogik | 1

>I DNs serie ”Lärare för livet” intervjuades i tisdags Lena Carlsson, mattelärare för åk 4 på Klockarbergsskolan i Brandbergen. Det hon praktiserar och som verkligen verkar fungera är praktisk matematik. Allt som oftast får eleverna vara ute och hitta samt lösa matematiska problem i sin närmiljö, sin vardag.

– Den tredimensionella verkligheten är bättre än de platta läroböckerna, säger hon. Elever som tvingas att sitta stilla i bänken och räkna lektion efter lektion ledsnar snabbt. Lusten dör, och ofta uteblir förståelsen.

Klockrent och mycket likt de tankar jag har kring praktisk matematik med stark verklighetsanknytning. Naturen och lekandet är dessa barns verklighet vilket då passas bra att använda som lärandemiljö för matematik. Att leka och samtidigt lära sig matte är guld.
Att elevernas verklighet förändras med tiden är ju givet vilket gör att mattelärare måste variera sina miljöer. Detta är något som visas i artikel om ”Entreprenörskap och matematik” som publicerades tidigare i veckan.

– Läraryrket är självständigt, och jag är lite obstinat av mig. Ingen annan bestämmer vad jag ska göra i klassrummet, och det gillar jag. Dessutom är jag faktiskt nyfiken på riktigt, och jag måste ha roligt på jobbet. Det kräver i sin tur att jag tänker i nya banor hela tiden. Jag vill inte fastna och göra likadant år efter år, då skulle jag inte stå ut!

Lena pekar på en klassisk akilleshäl när det gäller läraryrket nämligen att vi ständigt måste utveckla och förändra pedagogiken och undervisningens innehåll för att stimulera elevernas lärande. För att klara detta krävs naturligtvis att man som lärare är nyfiken på nya saker och har viljan att förändra. Jag anser att detta arbete är vi skyldiga våra elever vare sig vi vill eller inte. Vi som lärare måste ha roligt på jobbet och eleverna måste ha roligt i klassrummet.

Avslutar med Lenas bevingade ord:

Det är ju aldrig barnens fel om de inte förstår – utan mitt. Då måste jag utveckla mina undervisningsmetoder.

Amen!

One Response

  1. Öpedagogen

    >Kul att även du skrev om Lena!! Jag gillar det jag läser i artikeln och anser att det är så vi ska bedriva matematik i skolan. Nu händer det saker hos oss. Kom med i Skolverkets satsning på matematikutveckling – det ska bli sååå utvecklande!!!

Kommentera