Matematik2.0 – Svedala

I tisdags hade jag det stora nöjet att köra en inspirationsworkshop med ett gäng mattelärare i Svedala. Första gången för mig så långt nere i Sverige och möttes av en kommun som verkar vara på hugget. Svedala går till hösten 2012 in i 1:1 på grundskolan och har alltså redan nu börjat jobba med processen och bland annat får lärarna redan fortbildning inom sina ämnesområden, denna gången språk och matte. Bara att applådera framförhållningen!

Under mitt pass, som i vanlig ordning handlade om hur matteundervisning kan se ut när man samsas med 30 elever och 30 datorer i samma klassrum, lyfte jag ett antal exempel från både min och andras undervisning. Bra tips varvades med pedagogiska förhållningssätt. I slutet av passet presenterade jag en Topp 5 lista med resurser och tips som jag anser är en grund för varje lärare inom ämnet, några specifika för matte, de flesta inte. Dessa fem är:

  1. Twitter
    Ett fantastiskt verktyg för omvärldsbevakning och nätverkande oavsett vad man pysslar med. Problemet är ofta att det är svårt att komma igång. Mitt tips är att följa ämnen, hashtags, istället för personer initialt. På så sätt får man input i det som är av intresse utan att behöva missa diskussionen för att man följer fel person. I flödet för hashtags hittar man så småningom personer som sticker ut ur mängden och dessa kan man sedan följa individuellt. Detta har jag pratat om vi min videoblogg, Kanal Ellwe. Jag tipsade om de allmänna hashtagsen #skollyftet och #skolchatt, men även om #edtech
  2. Bloggar
    Likt twitter så är bloggar grymt bra för omvärldsspaning och nätverkande. För mig har bloggen även funkat som reflektionsplats. Att blogga och läsa bloggar borde ingå i varje lärares yrkesvardag. Gratis kompeptensutveckling borde tilltala vilken chef som helst. Bloggtipset inom matte var givet, Dan Meyers är min husgud!
  3. Spel
    Jag har upplevt tjusningen med datorspel inom matteundervisning och ser hur glimten tänds i de mörkaste ögon när spel kommer på tal. Detta är ett område som jag verkligen rekommenderar att alla testar. Små enkla flashspel eller stora äventyr spelar mindre roll. Erbjud möjligheten till variation och ni kommer uppleva lustfyllt lärande när det är som bäst. Tipsen inom matematikområdet föll denna gången på Manga High och Academic Skill Builders. Små enkla spel som kan räcka för att vända ”tråkig” mattelektion till tjo och tjim och engagemang.
  4. Verktyg
    Här finns det en ofantlig mängd av tips naturligtvis och internet är en grym källa för små verktyg att lyfta in i undervisningen. Tipsen denna gången var de klassiska men ack så fantastiska, Geogebra, Mathematics4, WolframAlpha och Google Earth. Vidare kommentarer överflödiga.
  5. Tid
    Det sista tipset kan tyckas vara lite kontroversiellt, tid. Dock är just tid något som alltid dyker upp i dessa sammanhang. Frågor som ”hur ska vi hinna med det där?”, ”hur mycket jobbar du egentligen?” duggar tätt tillsammans med påståendet att det alltid finns för lite tid att tillgå. Anledningen till att jag lyfter just tid som en faktor är att man som nybliven 1:1 lärare måste inse att det kommer att TA tid för att utvecklas. Bara för att ett gäng datorer dyker upp så går inte allt per automatik utan det krävs tid för att bli riktigt bra. Känn ingen stress för att eleverna inte hugger det där spelet första gången. Försöka att ägna tid till att leka med verktyg som känns obekanta och krångliga. Spendera tid med kollegor för att diskutera utveckling och ge varandra stöd. Fastna inte i tugget kring ”det finns för lite tid”. Jag lovar att allt tänkbara mängd tid ni lägger ner i detta utvecklingsarbete får ni tillbaka många gång om. Varje skratt, varje glimt i elevernas ögon under en mattelektion är värt varende minut av extra arbetstid den där mörka fredagskvällen då jag ändå inte hade något bättre för mig.

Övriga tips som nämndes under passet var:

Google Sketchup

Webbmatte

Khan Academy

Google Math Maps

 

Tack Svedala för att jag fick komma och jag vill avsluta med en kort film om hur Dan Meyer jobbar som mattelärare och hur han använder teknik i sin undervisning och pedagogiska utveckling.

ADE Application Video — Dan Meyer from Dan Meyer on Vimeo.

 

One Response

  1. Nybloggat: Matematik2.0 – Svedala http://t.co/qWcyixRA

Kommentera