Matematik utan siffror

posted in: matematik, pedagogik | 2

>Läste nyss ett intressant inlägg om dyskalkyli som fick mig att fundera. Dyskalkyli har med svårigheter med siffror att göra, lite som dyslexi, fast inte bokstäver om ni förstår. Man vänder och vrider på siffror och får inte till det. Inlägget ovan handlade om detta, men skribenten hävdade att beräkning som till exempel överlagsräkning osv, det fungerar utmärkt.Dock när det kommer till sifferanvändning så är det en annan sak.

Då slog det mig, matematik utan siffror är ju fortfarande matematik.

Mekaniskt räknande är något som de flesta av oss fått stå ut med under skoltiden. Detta försöker vi på skolan att ändra på genom att driva matematikundervisning på ett projektbaserat sätt med minimalt av räknande i böcker och liknande. Matematiken ska vara verklighetskopplad och om eleven känner till situationen så kan man trots svårigheter med matte i övrigt lösa matematiska problem. Ungdomar har idag inga svårigheter att snabbt räkna ut vad mobilsamtal i månaden gör för deras studiebidrag till exempel. Att det råkar vara matte tänker de inte närmare på. Jag kan nämna att vi kör hela Ma A kursen på gymnasiet helt projektdriven utan läroböcker, mer än som referens. I och med att webbmatte.se och andra onlineresurser finns så är nästan läroboken redundant. Dock ska naturligtvis böcker finnas som alternativ för de elever som vill nyttja det mediet.

Skulle elever med dyskalkyli lyckas bättre inom matematikens värld om vi tydligare kopplar matten till elevens vardag och samhället i stort. Jag tror det (inte grundat på vetenskapliga bevis) På dyskalkyli.nu finns stöd för min teori. Där råder de pedagoger att jobba mer med förståelse och sammanhang runt matten istället för med siffrorna och beräkningarna. I morgon är det nationell konferens om dyskalkyli i Stockholm, två av mina kollegor ska dit. Blir spännande att se om de kommit fram till samma sak.

Läs även andra bloggar om , , (intressant?)

2 Responses

  1. Lotte Jensen

    >jag tror att din tanke om att koppla matematik till den verklighet man befinner sig i. Jag gör de än idag. Kopplar ihop siffror med verkligheten, för att få det greppbart. Jag tänker på en bussrea. Hur många femkronor behöver jag för en biljett, hur många tiokronor blir det? osv

    Jag gick på en skola en gång, i Danmark, där vi lärde oss engelska inför en skolresa. Vi lärde oss om konkreta engelska saker vi skulle möta. Då blev det enklare.

    på min blogg har jag skrivvit ett inlägg om min dyskalkyli

    mvh Lotte

  2. Niklas Freidwall

    >Väldigt spännande tankar, själv funderar jag på att skriva en mattebok för mediestudenter (jag är lärare på ett medieprogram). En helt infärgad bok så att säga… med exempel från mediernas vädl, statistik, filmmeter, dpi och allt annat som berör medieämnena.
    Många av våra elever har svårt för matte och jag tror att mer programnära matte skulle vara en hjälp.

Kommentera