Livesändning är modern undervisning.

Ibland för jag uppleva händelser i skolan som får mig att känna geniun lycka. saker som får mig att känna hopp för svensk skolas framtid. Saker som får mig att sakna undervisningen. Idag fick jag vara med bakom kulisserna när medieelever på Virginska Skolan i Örebro livesände programmet Gnällspik som slutpunkten för en tv-vecka. Fantastisk upplevelse!

Gnällspiken är ett årligen återkommande projekt inom kursen Rörlig bild på medieprogrammet. Enligt läraren Mats Lindbäck har projektet körts i olika tappningar sedan 1997. Då var det inte fråga om livesändning på nätet men utbildningen var rätt snabb att anamma den nya tekniken och det dröjde inte länge förrän livesändning var ett faktum. Just att livesända ingår i kursen Rörlig Bild så att göra just detta är inte anmärkningsvärt egentligen. Det som slår mig är med vilken glöd och med vilket engagemang det sker. En rundvandring innan sändning visar full elevaktivitet i inspelningsstudion, i ljudstudion och i kontrollrummet. Massor av teknisk utrustning som eleverna med vana händer hanterar utan synbara svårigheter.

  

När sändningen är igång och det extremt tajta körschemat ska följas ekar ständiga nedräkningar från kontrollrummet, ”5 sekunder!” och vips mixas en reklamfilm in eller liknande. Mats medger att efter halva sändningen ligger de några få sekunder efter schemat, något som eleverna får upptäcka på egen hand och det gör de rätt snabb. En intervju får avslutas lite snabbare än planerat och vips så är de i fas igen.

Just att livesända ger lite extra ”verklighet” till projektet säger Mats. Att banda sändningen skulle inte ge samma stresseffekt och eleverna får i och med livesändningen verkligen jobba aktivt för att tider och mixningar ska bli så bra som möjligt. De har naturligtvis repeterat under veckan. De enda som inte har fått den fördelen är de två gästerna. Detta för att intervjuerna inte ska kännas just överrepeterade, vilket verkar fungera bra.

Jag efterfrågar ständigt skarpa projekt i skolan och är en stark företrädare för att verkligheten måste integreras i undervisningen. Detta projekt är i och för sig ett rent elevprojekt utan verklig beställare, men Kunden (tittaren) finns där ändå. Just produktion av webbsändningar är ett hett område och eleverna får gedigna erfarenheter som de direkt kan använda i verkliga livet. Programmen och utrustningen som används är proffsverktyg, inga klassiska skolprylar med andra ord. Tänk att ta detta projekt och lyfta in övriga kurser och andra utbildningsprogram. Varför inte starta en ständigt återkommande TV-kanal med olika fokus? En tanke slår mig direkt, det skulle krävas en massa jobb för att få varje sändning på samma nivå som denna. Det går att göra enklare men skulle eleverna verkligen tjäna på det?

De 18 minuter som sändningen håller på är snabbt slut och så snart slutsekvensen tonat ut säger Mats ”nu ska vi kolla på hur det blev innan någon gör något annat”. Reflektion och erfarenheter ska diskuteras. Vad gick bra, vad kan göras bättre? Omedelbar feedback till eleverna. Spridda applåder hörs från kontrollrummet och eleverna verkar nöjda och det ska de verkligen vara. För en utomstående var detta struktur, engagemang och drivkraft från start till mål. Bra jobbat alla ni som var delaktiga!

Här är sändningen:

One Response

  1. […] länkar till Peter Ellwes fina text om vårt arbete med Gnällspik. Treornas brytvecka med en avslutande webbsändning gjordes innan […]

Kommentera