Leka matematik

posted in: matematik, pedagogik | 0

>Matematik har genom alla tiden betraktas som många elevers fasa. Frågar man elever vad de INTE ser fram emot när de börjar gymnasiet så svarar många matematiken. Tråkigt naturligtvi, men oftast beror det på att de inte hade någon rolig matte under högstadiet och att de tror att matte helt enkelt är tråkigt. Ack så fel de kan ha…

Så här på kvällskvisten vill jag bara tipsa om ett spel som jag köra som finalomgång i en mattespelstävling för några dagar sedan. De elever jag hade hade under tre timmar förtjust ägnat sig åt matte, utan att tycka att det vara speciellt tråkigt. Lektionen innehöll nämligen ett antal spel, både i pappersform och på dator, och deras tävlingsinstinkt hade gjort klassrummet till en rykande kittel.

Spelet jag tipsar om är Pathways. Ett spel i 4 svårighetsgrader där den lätta ändå är lagom utmanande huvudräkning med tidspress som faktor och där den svåraste nivån är svår även för oss äldre. Jag körde spelet på projektor i klassrummet där lagen fick tävla mot klockan, medans de andra nervöst tittade på för att se om deras tid blev slagen eller inte.
Huvudräkning är ett problemområde inom ungdomars matematikkunskaper, men att träna på detta sätt hade de inte gjort tidigare. Mycket nöje.

Läs även andra bloggar om: , ,

Kommentera