IT ökar matematisk utveckling

>En pedagogiskt genomtänkt användning av IT kan spela en stor och viktig roll i ungdomars utveckling av matematiskt tänkande och problemlösningsförmåga. Detta skriver Thomas Lingefjärd i en artikel om matematisk utveckling på sajten IT för pedagoger.

Jag kan inte annat än att hålla med. Hela min blogg och min pedagogiska övertygelse går i samma riktning. Matematik och ungdomar blir en betydligt enklare ekvation att lösa om vi lärare lyfter in IT och teknik i klassrummet. Detta kan jag av egen erfarenhet skriva under på. Jag har bland annat använt en del småspel för att belysa vissa matematiska områden. På så sätt kan jag få elever att nöta 100 tals ”övningsuppgifter” utan att räkna en enda sida i någon form av bok och hela tiden med ett leende på läpparna.

Thomas skriver vidare att verklighetsanknytning är oerhört viktigt inom matematiken då elever har svårt att se den direkta nyttan av ämnet. Detta är inga nya tankar, men fortfarande en svår nöt att knäcka. Jag lyfte nyligen in en kortfilm om Dells datorproduktionsfabrik i Chicago och lät eleverna själva skapa geometriuppgifter kring just produktion av persondatorer. Vid presentationerna märktes tydligt att matematiken kändes mer relevant då de redan sett hur den kunde användas inom ett område mina IT-elever känner till.

Thomas skriver

Naturligtvis är det inte IT-användningen i sig som är viktig, utan vad det handlar om är att få igång det matematiska tänkandet, fördjupa förståelsen och öka lusten att lära.

Öka lusten att lära, öka kreativiteten med mer varierad undervisning och då gärna med IT-användning. Hörde jag ett Halleluja?
Här spelar alla vi IKT-pedagoger, jag tar mig friheten att kalla mig det, en stor roll i samhället och alla ni som har utredningsansvar för hur IT kan användas i skolan har inom matematiken en viktig funktion. Många pedagoger vill säkert nyttja alla metoder vi kan presentera för dem, men känner att tiden inte räcker till. Vi som brinner för detta måste få tid att presentera, informera, övertyga och inspirera dessa kollegor. Vi gör det gärna och de förtjänar det.

— Diskussionerna som rör en dator åt varje elev har mest handlat om vad detta betyder för utvecklingen av elevers läs- och skrivförmåga, säger Thomas Lingefjärd. Nu är det hög tid att vi även börjar tänka på utvecklingen av barns och ungdomars matematiska kunskaper och förmågor!

Har ni tips på IT-hjälpmedel som kan förnya matematikundervisningen i våra skolor? Jag vill gärna veta mer!

4 Responses

  1. Öpedagogen

    >Tack för tips om http://www.spel/eu Den var ny för mig 🙂

  2. >Gött att bidra med något 🙂

  3. Öpedagogen

    >Smartboarden är ett hjälpmedel som skapar andra förutsättningar för lärandet. Att samlas kring SB innebär att matematikdiskussioner (och andra ämnesdiskussioner) sätter igång – nästan innan man ens har hunnit att börja. Jag har skrivit en hel del om SB på min blogg. Det finns mao oändliga möjligheter.

  4. >SB är helt klart en teknisk lösning som pryder många klassrum med den äran. Vi har projektorer i varje klassrum så ingen SB än så länge. Kommer de närmaste dagarna att leka med Smoothboard (smartboard look-a-like med wii-kontroll). Där finns samma interaktiva lösningar..tror jag 🙂
    Håller med om att man lätt kan starta diskussioner iom att visa ngt oväntat på projjen.

Kommentera