In med datorspelen i skolan

posted in: pedagogik | 1

>

Datorspelandet knyter samman människor från olika sociala, kulturella och etniska miljöer och skapar kanske därmed en av grundförutsättningarna för ett globalt socialt kapital.

Dessa bevingade ord skriver Stefan Pålsson i ett inlägg med rubriken ”Datorspelande bygger socialt kapital” på bloggen Framtidens Lärande som drivs av KK-stiftelsen. Stefan redogör för tankar och idéer kring datorspelens roll inom det sociala och demokratiska samhälle som webb2.0 gjort möjligt. Han nämner Henry Jenkins, en professor på MIT, som menar att dagens skola fortfarande har som uppgift att skapa ett socialt och medborgeligt engagemang och för att lyckas med detta krävs det att vi lyfter in dagens digitala verklighet in i klassrummen. Detta är dock inte alltid så lätt då många brandväggar och proxies ställer till problem för de drivande och engagerade lärare som vill hänga med på tåget.

Jag jublar inombords när jag läser sånt här. Det har länge varit min övertygelse att datorspelen, som spelar en betydande roll för många ungdomar idag, borde användas mer inom skolan som en del av det uppdrag vi har. Det finns så många positiva effekter av denna digitala värld där det sociala engagemangen på ett internationellt plan bara är ett exempel. Tillsammans med övriga sociala medier på nätet, tex twitter, facebook, bloggar, wikis, forum och chattar, har vi som lärare otroliga möjligheter att förändra och förbättra hur vi lär eleverna det som står i kursplaner, skolplaner, läroplaner och vilka mer planer det nu finns där ute. Tänk på att planerna ofta dikterar VAD vi har som ansvar att intergrera i skolan, inte HUR vi gör det. Där finns fortfarande en kreativ frihet som jag anser måste utforskas av alla pedagoger i vårt avlånga land.

Heja heja heja!!!

One Response

  1. >varför hade vi inte lärare som dig på gymnasie tiden 😛

Kommentera