Historiskt pedagogmöte online

posted in: inspiration | 0

>

Igår deltog jag i TeachMeet EdtechRoundup09 som var ett onlineevent av pedagoger för pedagoger och detta med bas i England. Märk väl att detta var det första TeachMeet online i historien så jag är glad att jag var där så att säga. I över två timmar så presenterades tankar och projekt i en strid ström via streamat media på internet. Vissa presentationer var inspelade i förväg, andra skedde live direkt på nätet. Hela konferensen kan ses i efterhand på justin.tv

Själva tanken att pedagoger och skolfolk världen över samlas online för att titta, lyssna, samla intryck och chatta med varandra om det de just sett är grymt häftigt. Vad jag såg var det ca 20 tal föreläsare och ett 100-tal som tittade på videostreamen samtidigt. Att få ihop en konferens i verkliga livet i denna storlek skulle kräva massor av tid, planering och logistik för att inte nämna pengar. Nu var det istället helt gratis!

Jag följde inte slaviskt alla presentationer men tänkte ändå presentera några jag uppskattade mest.
Tom Barrett hade två inslag med under kvällen och det första handlade om varför jag som lärare bör blogga. Varför ska man orka med ännu en extra uppgift i ett redan pressat tidsschema. Tom presenterar 3 bra anledningar som jag hoppas fler tar till sig.

Det andra är en presentation av Mark Clarkson om hur man kan använda Google Sketchup i undervisningen och även om detta inte är en nyhet så presenterades några nya infallsvinklar. Klart sevärd.

Jag och några likasinnade har redan pratat löst om att detta måste vi återskapa inom skandinavien. Att träffas online och dela med sig av erfarenheter från klassrummen är eftertraktat och grymt uppskattat. Vi får hoppas på en fortsättning.

Vill ni läsa chatloggen från twitter, som var chatkanalen under mötet, så finns den här.
Resterande inslag finns länkade på sajetn EdTechRoundup09.

Kommentera