Förberedelser inför nationella prov

posted in: matematik, pedagogik | 1

>Den här tiden på året märks det på eleverna att det är något speciellt i luften. Vår o värme kanske ni tänker, men det jag syftar på är nationella prov. Detta fenomen av provaktiviteter på landsomfattande nivå får samma effekt år efter år. Stress, nervösa elever, panikslagna elever, lärare som inte hinner med och en jä–a massa rättning.

Ett av mina just nu mest lästa inlägg är det om att avdramatisera nationella prov. Jag återkopplar till det och frågar mig stilla om inte vi lärare piskar upp stämningen och vikten av just dessa prov. Bedömning av eleverna ska ju klara sig utan proven, kursmål har uppfyllts tidigare och alla kriterier kan ändå inte bedömas vid ett provtillfälle. Ändå detta totala fokus på det nationella provet.

Jag gör samma sak. Just nu ligger fokus på matematik och proven i A och B kurserna. Frustrationen just nu består i brist på kalendertid att repetera och förbereda eleverna, trots att det är något jag bör ha gjort under hela läsåret. Inte repetera alltså utan undervisa matematik så att eleverna klarar detta. Trots detta fokuserar jag ändå på just att förbereda eleverna för provet med stort P. Detta sker på följande sätt:

  1. Repetition
    Sker med hjälp av uppgifter som sammanfattar kursen. Häften delas ut och nätet/böcker används för teorigenomgångar. Spel lyfts in för att lätta upp den ibland tradiga räkningen. Eleverna arbetar individuellt inom de områden de själva känner att de behöver nöta lite extra på.
  2. Diskussioner
    Vissa uppgifter löser vi gemensamt, men vi pratar så mycket matte som möjligt. Att lyfta en fråga i klassen kan lösa många knutar.
  3. Gamla nationella prov
    Det finns ju ett antal prov som är officiella och dessa ska räknas igenom för att visa hur ett nationellt prov är uppbyggt. Vi rättar det gemensamt och eleverna får se hur rättningsmallarna ser ut och vad de bedömer. Detta är guld för dem då de ser vad som behövs och vad de ska fokusera på i sina redovisningar.
  4. Peptalk
    Vissa elever känner panik då de märker att de inte behärskar matten lika bra som de trott. Dessa är i skriande behov av en boost av självförtroende. Att sitta ner o snacka lite dynga med dem kan vända en negativ trend. Låt dem lyckas med något, oavsett vad.
  5. Extra lektioner
    Tid är en lyxvara så här i slutet av terminen. Vi mattelärare försöker lägga in extra undervisning där vi kan, vi fösöker frigöra tid från andra ämnen, lägger in pass på vår planeringstid och undervisar om det behövs efter att skoltiden är slut för dagen.

Hoppas att eleverna uppskattar detta 🙂

Hur förbereder ni eleverna för nationella prov på er skola?

Läs även andra bloggar om , , , ,

One Response

  1. Mattehäxan

    >Jag tror att vi vår skola kan utveckla ”förarbetet” mer genom att att inte göra det till en sån stor grej. Nu kan det ibland kännas övermäktigt och något hysteriskt. Då jag arbetar som specialpedagog så träffar jag de som har det lite tungt med matematiken eller av någon annan anledning behöver/mår bra av extra genomgång av vad som ska ske. Jag träffar dem dagen innan och går igenom strategier för vad man kan göra om man fastnar och låser sig med mera. Detta är ganska uppskattat och många tackar efter proven.

    Men som sagt, jag känner att det borde avdramatiseras!

Kommentera