Entreprenöriellt tänkande inom datorsupport

> Ett projekt som jag nyligen kört med mina IT-ettor är Datorsupport. Detta är min försök att ge er en inblick i hur jag tänkte och hur det gick, allt i andan av entreprenöriellt lärande.
Projektet går i korthet ut på att eleverna ska få uppleva typiska ärenden som en datorsupport kan träffa på och försöka läsa dessa efter bästa förmåga. Det övergripande syftet med projektet är att eleverna ska öka sin trygghetskänsla när det gäller hantering av felande datorer, felsökning och avhjälpning av eventuella problem. Detta för att i första hand kunna hjälpa släkt o vänner med deras problem men även att erbjuda sina kunskaper för en allt mer krävande arbetsmarknad.

Eleverna fick veckan före projektet i uppgift att skriva ihop minst 30 tänkbara ärenden som de trodde en IT-support kunde stöta på en vanlig dag. Vi som varit med ett tag vet att det finns inte en dum fråga som inte ställts till en support 🙂 Som tack för detta fick jag en lista med totalt 150 unika supportärenden som jag kokade ner till 38st mer eller mindre avancerade ärenden som supporter världen över stöter på dagligen. Följande områden täcktes av dessa ärenden:

  • Operativsystem – windowsinställningar, Linux och Windows 7 installationer.
  • Hårdvara – installation, felsökning och konfigurering
  • Kringutrustning – skrivare, skärmar och liknande
  • Nätverk – trådlösa nät, konfiguration av DHCP o domäner.
  • Säkerhet/Prestanda – virusskydd, spyware, optimering av system etc.

Eleverna fick detta presenterat som ett stort IT-smörgåsbord där de fritt fick välja vilka ärenden de ville jobba med. Dock fanns det vissa prioriterade mål som skulle uppnås så till exempel ett ärende om ”optimering av prestanda” var obligatoriskt. För att genomföra projektet fick eleverna totalt 21 klocktimmar på sig under en veckas tid och jag lovar att maken till aktivitet har sällan skådats 🙂

Eleverna jobbade i grupper om tre personer och det var rätt stor spridning i vilka ärenden de arbetade med. De flesta utgick från vad de redan kunde och började där för att bygga upp självförtroendet innan de gick vidare till svårare ärenden. Andra gjorde tvärtom, prioriterade de ärenden som innehåll stoff som de verkligen vill lära sig.

Exempel på en ärendebeskrivning kunde vara:

En kund ringde och har panik. När han startar datorn hörs bara några pipsignaler och sedan händer inget mer. Lös problemet och berätta vad eventuellt fel beror på.

Kortfattad och ofullständig, precis som det kan vara i verkliga livet.

I mina ögon är detta projekt ett lysande exempel på entreprenöriellt lärande. Eleverna fick själva ta initiativ och deras egen drivkraft styrde vad de arbetade med under veckan. Jag som lärare gick omkring som handledare och småmyste. Eleverna visade prov på ledarskap, problemlösning, kreativitet i val av lösningar och många andra egenskaper och förmågor som behövs för att klara sig där ute i verkliga livet.

Vad tyckte eleverna själva då? Nedan följer citat från de utvärderingsbloggar som eleverna skriver i efter genomförda projekt:

”…Övrigt om veckan så tycker jag att det har varit fantastiskt kul.Detta är någonting jag eventuellt skulle kunna jobba med…”

”Jag tyckte denna vecka har varit riktigt rolig och givande har lärt mig mycket nya saker som jag alldrig har hållt på med varken på fritid eller i skolan.”

En lyckad vecka med andra ord!

Som lite humor under projektet kunde jag inte låta bli att visa lite klipp från ”IT-supporten”, en brittisk tv-serie som verkligen visar hur det går till…eller inte:)

Läs även andra bloggar om , , , , intressant?

One Response

  1. >Underbart läsa om så här mitt i natten när halva hjärnan vill sova och andra halvan vill mikroblogga.

    Du får berätta mer om ert projekt när vi ses på torsdag!

Kommentera