Entreprenöriell matematik – intervju Fredrik Berg

>Efter 4 dagar i Wien har då vår egen Fredrik Berg kommit tillbaka till vardagen. Full av nya intryck har han sprudlande joggat omkring i korridorerna och gång på gång fått berätta om sina eskapader. Jag lyckades få några minuter med Sveriges mest innovativa matematiklärare som var vänlig nog att svara på lite mailfrågor.

Entreprenöriell matematik – kan du definiera vad som menas?
Den entreprenöriella matematiken innebär att jag som lärare förutom kunskapsuppdraget fokuserar på att utveckla kompetenser och förmågor hos eleven. Andra viktiga områden är elevinflytande, stämning och utbildningens helhet.

Kan du förklara lite närmare vad projekten du deltog med handlade om?
Att på ett konkret verklighetsbaserat sätt visa på hur entreprenöriell matematik kan se ut i klassrummet.

Hur tog eleverna mot dessa projekt?
Utvärderingar visar att motivationen höjs inom matten då man får jobba med kreativt/varierande/verklighetsbaserade matematik. Resultat på de nationella proven har också förbättrats.

Hur bemöttes entreprenöriell matematik inom Europa?
Blandat. Framförallt Norden/Storbritannien/Tyskland köper än så länge arbetssättet helt och hållet. I öviga Europa pratas det inte specifikt om entreprenöriell matematik, mer att man vill utveckla ett kreativt arbetssätt.

Lite om framtiden för entreprenöriellt lärande inom Europa?
Europa står inför ett paradigmskifte där entreprenörskap kommer att ligga i fokus för framtiden. Nyckeln är att hitta de lärare som är beredda att hoppa på tåget på ett passionerat sätt

Fredrik tog sig tyvärr inte vidare till världsfinalen i Brasilien, men med konkurrens från 40 länder så är jag övertygad om att han verkligen bjöd upp till kamp. Matematikutvecklingen inom JB Örebro har definitivt fått vatten på kvarnen så kommande året bli intressant. Jag vågar nästan lova fler stordåd och ni kan följa det hela här på bloggen.

Lite mer visuella intryck från eventet i Wien kan ses på Teachers TV

Kommentera