Drömhuset

>På måndag drar ett massivt byggande igång. Mina elever ska bygga och sälja hus! På ett byggprogram hade detta varit dyrt, men på ett entreprenörsprogram blir det gratis. Lösningen….bygg huset i 3D-miljö 🙂

Projektet som löper över fem dagar kallas Drömhuset och fokuserar på geometrin i kursen Matematik A. Projektet går ut på följande:

  • Eleverna får givna förutsättningar för att bygga sitt drömhus. En tomt där huset får uppta viss area, ett hus som får ha en viss maxvolym, en budget med max 3 miljoner kr och en gedigen prislista på vad saker och ting kostar. Målarfärg, tegel, möbler, pool etc har sina fasta priser. Sedan är det bara att drömma på och skissa.

  • Eleverna fixar först ritningar i pappersform och ska sedan rita huset och tomten i Google Sketchup. Både externa vyer samt planritningar ska implementeras. Det kommer bli en del klurande då programmet är nytt för dem men brukar fungera bra till slut.
  • Eleverna ska fundera kring uppvärmningssystem och energikällor för sina hus. Detta är ett mål i Naturkunskap A och leder till en del informationsletande. Ett studiebesök på EON görs senare under våren då det inte fick plats under veckan. Val av system ska motiveras och driftskostnader beräknas.
  • Halvvägs in i projektet kommer en riktig mäklare på besök och föreläser om branschen, hur går en husvisning till, hur säljer man hus och vilket material är viktigt att ha med vid visning. Detta som inspiration för eleverna.
  • Nu börjar parallellt arbete, samtidigt som huset byggs färdigt ska eleverna ta fram grafiskt material att ha vis den husvisning som fungerar som presentation av projektet. Vid husvisningen guidar eleverna besökare genom sina skapelser och försöker övertyga att just deras hus verkligen är drömhuset med stort D. 

Efter genomfört arbete har eleverna arbetat med skala, area, omkrets, volym, energi, budget och ekonomi, försäljningsteknik, grafisk produktion, programteknik mm

Känns som ett späckat projekt men jag ser verkligen fram emot det och eleverna kommer definitivt få uppleva lite annorlunda matematiklektioner under en veckas tid. En av fördelarna med vårt arbetssätt är att vi styr schemat i arbetslaget vilket ger mig möjlighet att vika 4 dagar, totalt 24 klocktimmar, för detta arbete. Intensivt men mängder tid gör det möjligt att verkligen jobba med liknande projekt på djupet. Jag hoppas verkligen att fler har möjligheter att uppleva liknande upplägg.

Jag återkommer med fler blogginlägg kring detta under nästa vecka när vi går ”live”.

One Response

  1. >Önskar jag fick gå i plugget igen! *avis* Alla nyheter på ett ställe!

Kommentera