Drömhuset – Matematik som verktyg

>

I inlägget Drömhuset nämnde jag att vi skulle bygga hus denna vecka och jisses säger jag bara….det hag byggts hus, räknats kostnader, designats och husvisats. 24 klocktimmar av ren arbetsglädje, frustration och engagemang. Faktum är att detta har överträffat mina förväntningar.

Förutsättningarna var att eleverna i måndags fick en summa pengar, en prislista, en gratis tom på 800 kvadrat och några fler förhållningsregler gällande storlek på hus osv. I övrigt fick de fritt designa och skapa sitt drömhus. Google Sketchup användes som 3d-modelleringsverktyg och majoriteten av eleverna hade aldrig använt programmet eller liknande program tidigare. En stor utmaning förutom de matematiska målen i projektet med andra ord. Lek och lär, det var uppdraget.

Två dagar spenderades mestadels pillande i Sketchup och trots några förmaningar från min sida var det få som verkligen räknade på hur dyrt huset blev innan de var klara med byggandet. De som upptäckte att huset sprängt budget och inte hade byggt tak redan tog det kreativa beslutet att bygga tak av glas. Då glas inte fanns med i prislistan gjorde de tolkningen att glas var gratis och då fixade med andra ord ett gratis tak. Kanske inte helt enligt mina tankar, men ack så kreativt och inspirativt tänkande!

Matematiken i projektet bestod i att rita huset i viss skala, räkna ut areor på väggar och tak för att kunna beräkna materialkostnader, räkna ut total volym i huset inklusive tak då det fanns byggnadsrestriktioner kring detta. De skulle redovisa allt i Excel med uträkningar, förklaringar och diagram och detta var inga större problem. Det fanns inga lrav på att inreda husen med möbler och liknande men en hel del tid lades på detta. Mäklaren från Fastighetsbyrån som var här berättade även ett möblerat hus var ofta lättare att sälja till ett bra pris och vips så lades det till lite tavlor, soffor etc. Lite homestyling med andra ord.

Husvisningen som ägde rum idag gick till så att eleverna presenterade sina hus för en jury som spelade spekulanter. Dator och grafiskt material i form av objektbeskrivningar användes för att locka spekulanten till köp. Vi i juryn spelade olika roller och ställde kluriga frågor för att se hur eleverna anpassade till säljande beroende på köpare. En fråga som ”Jag flyttar hit med familj, hur ser skolsituationen ut i området?” fick ofta direkt spontana svar såsom ”…inga problem, en dagis finns på andra sidan gatan och skola 1-7 finns på gångavstånd. Gymnasium för du dock åka buss till men hållplats finns utanför huset” Svar som detta gavs i farten och visade på god fantasi och anpassning.

Många elever har jobbat hemma med detta för att hinna prestera så bra som de vill. Detta visar på ansvarskänsla och var kanske inte tanken från början men eleverna visar med detta en ambition och ett engagemang som är berörande. En elev som delade segern i juryns omröstning om ”bästa projekt” sa att han suttit upp till tolv i går kväll för att få det exakt som han ville ha det. Jättekul att se sådant engagemang i detta!

Ämnena i detta projekt var Matematik A, Företagsekonomi A, Estet och Försäljning & Service. På grund av tidsbrist lyfte vi ut engergivalet i huset vilket gjorde att Naturkunskap A utgick. Eleverna var inte direkt besvikna över detta beslut.

Nedan visas ett axplock av elevernas arbeten. Mycket nöje!

Kommentera