Dödar dagens skola elevens kreativitet?

>Vilken laddad fråga eller hur? Vi strävar hela tiden efter att våra elever ska vara kreativa och förbli kreativa livet igenom. Men går det att vara kreativ i dagens skola? Svaret på denna fråga är att på många skolor så motverkar den pedagogiska modellen elevens kreativitet. Den ”gamla” skolan med katederundervisning är inte en bra miljö för kreativitet. Där får ofta eleven reda på vad de ska göra, hur de ska göra och när de ska göra det. Efter det är det bara att svara på frågor eller leta efter information och hinna med så mycket som möjligt på den korta lektionstiden.

Min skola arbetar sedan en tid tillbaka med entreprenöriellt lärande fullt ut. I denna pedagogiska form strävar vi efter att eleverna ska få träning och fortbildning inom typiska förmågor som en entreprenör innehar såsom kreativitet, problemlösning, engagemang eller för att sumera det hela i ett begrepp, ta-sig-för-samhet. Detta kommer jag skriva mer om framöver och mycket av de pedagogiska tipsen som jag ger på denna blogg strävar efter att just träna elevens förmågor, inte direkt lösa kursmål.

Som en tankeställare tipsar jag om detta filmklipp från http://www.ted.com/. En framstående pedagog pratar om hur vi skapar ett skolsystem som främjar kreativitet istället för att döda den.
Tänkvärt.

Läs även andra bloggar om , , intressant

Kommentera