Digitalteknik via spel

posted in: pedagogik | 0

>I flera ämnen har jag nu provat olika småspel för att lätta upp stämningen och för att eleverna ska få variera sina inlärningsmoment så gott det går. Detta har fungerat bra inom matematiken, programmering och digitaltekniken. Just digitalteknik fick idag ett nytt tillskott på spelfronten.

Spelet ifråga heter Gate och är ett pusselspel som övar logiskt tänkande med applicerande av logiska grindar, något som är en stor del av kursen. I detta fall var det programmeringselever som fick prova på spelet och det är än mer passande för dem då grindar och dess funktion kan överföras i programmeringstänk rätt enkelt.

Spelet går ut på att flytta en robot från en startplats till ett mål. Låter enkelt eller hur?

För att lyckas med detta måste man dock in i robotens inre och ”löda” ihop dess 4 motorer med fyra sensorer som känner av om något hinder finns i de fyra möjliga riktningarna. Till sin hjälp får man efter ett antal levels just logiska grindar som hjälper eleverna att bygga robotens funktion enligt önskemål.

Eleverna tyckte de första nivåerna var enkla men fastnade strax med den ena klurigheten efter den andra. Pusselspel kan vara svåra att sluta med och eleverna gav sig den på att lyckas och ta sig till nästa level. I bara farten skapade de avancerade logiska funktioner och tänkte verkligen på ett sätt som gynnar dem in om området och många fler därtill.
Det är en fröjd att se elever trollbundna på detta sätt. Mer spel åt folket!!

Läs även andra bloggar om , datorspel, , , ,

Kommentera