Datorspel skapar utmärkt miljö för lärande

posted in: pedagogik, undervisning | 1

>Hur får man elver att omvandla tal från decimala talsystemet till binära talsystemet utan att tröttna efter 5 min? Genom att låta dem spela ett spel som lockar fram deras tävlingsinstinkt naturligtvis. Detta är ännu ett inlägg som rör datorspel i skolan med syfte att lära. (Tidigare inlägg är 1, 2, 3, 4, 5, 6)

Denna gången handlar det om kursen Digitalteknik A och kursmålet som handlar om att eleverna ska känna till och kunna omvandla tal mellan olika talsystem. Det decimala systemet är det vi använder till vardags och det binära systemet är lika med datorns språk som ju som allt annat digitalt enbart pratar med ettor och nollor. Att förklara talsystem för IT-elever är inte svårt och de förstår snabbt skillnader mellan dem, men att få elever att nöta lite manuell omvandling kan vara lite klurigt då det naturligtvis finns program som gör detta åt dem.

Lösningen denna gång är spelet BinaryGame.
Det fungerar som ett tetrisliknande spel där raden läggs till underifrån och varje rad är en omvandlingsuppgift. Anger eleven rätt omvandling så försvinner raden. Tanken är att eleven ska förhindra att skärmen fylls med rader för då är spelet slut. Tiden mellan nya rader och svårighetsgraden på uppgifterna ändras iom att eleverna klarar levels där varje level består av ett ökande antal uppgifter i sig.

Säg till en elev att göra 100 omvandlingsuppgifter manuellt med penna och papper så springer den eleven ut från klassrummet rätt snart. Låt eleven spela 5 levels (eller så långt den kommer) och han/hon räknar lika många uppgifter utan att tänka på det. Låt sedan eleverna jämföra resultaten med varandra och samma elever startar om spelet direkt för att nå ännu högre levels.
Den pedagogiska vinsten i detta är naturligtvis att eleverna förstår hur de ska omvandla tar mellan talsystem och ofta klarar det i huvudet. Detta är grunden i all digitalteknik vilket då innebär att eleverna har en stabil grund för kommande moment.

Länge leve internet och de spel som kan locka elever att öva i massor utan att de tänker på det och i slutet ber om fler uppgifter/moment!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant ?

One Response

  1. http://abebedorespgondufo.blogs.sapo.pt/

    >Good Blog.
    Portugal

Kommentera