Datorspel för blivande programmerare

posted in: pedagogik, undervisning | 3

>Hur får man en person att tänka som en programmerare trota att personen inte kan programmera? Med hjälp av ett datorspel naturligtivis, och med detta är det dags för nästa del i ”Datorspel i skolan – lärande 2.0”.

Förra gången (se inlägg om datorspel och lärande) handlade det om Digitalteknik. Denna gång är det kursen Programmering A som är vinnaren. Spelet heter Light Bot och är en litet onlinespel men med oanade möjligheter.

Light Bot går ut på att få en gubbe att hoppa rätt i ett rutsystem med lite hinder här och där och tända lampor på vald ställen i ”spelvärlden”. Detta är lite av ett labyrintspel som kräver lite klurande för att lösa. Dock är själva upplägget med hur man styr gubben lysande träning för framtida programmerare.

Till förfogande har spelaren ett fåtal ikonen som symboliserar handlingar, tex ”gå ett steg framåt”, ”sväng höger” och ”hoppa”. Dessa ikoner kan liknas vid de färdiga klasser som finns i dagens programmering. Numera uppfinner en kodare inte hjulet på nytt utan nyttjar befintliga kodbibliotek för att lösa sina problem och önskemål. Detta ofta via simpel drag’n’drop. På samma sätt programmerare man sin lilla gubbe i detta spel, men ett litet krux…antalet kommandon är begränsade.

Som hjälp kan man skapa två stycken funktioner som kan anropas helt enligt vanliga principer inom programmering, från huvudprogrammer eller från respektive underfunktion. Här gäller det att komma på handlingar som upprepas efter varandra och skapa funktioner för dessa.

Det kan vara lite svårt att förklara programmeringens grunder här och nu samtidigt som det är rätt svårt att beskriva spelet i sig. Dock lär sig en blivande programmeringselev att tänka i rätt banor med återvinning av befintlig kod, funktionsbegreppet och framför allt, bra kod är effektiv och kort. Varje rad, varje process kostar resurser inom programmeringsvärlden.

Have fun!

Andra bloggar om , , , , , , intressant?

3 Responses

  1. Jonny Elofsson

    >Kul och mycket bättre beskrivet här i bloggen än hur jag beskrev det för dig, hehe!

  2. >Intressant!
    LIghtBot måste vara en variant av BoeBot. Tyvärr används inte dessa typer av miljöer för lärande. Ta en titt på http://www.newsdistro.nu/blogg/wp-content/uploads/2009/07/Val-av-programmeringsspr%C3%A5k.pdf

    så ser du en sammanställning av de mest vanliga språken i dagens skola. Det framgår inte av tabellen. Men enbart 1% av lärarna använder BoeBot i sin undervisning

  3. Att undervisa logik o programmering via robotspel – ngt jag använde o bloggade om 2009. https://t.co/160GgVeDNe #tidenÄrikapp

Kommentera