Coacha varandra

I våras hade jag det stora nöjet att träffa och lyssna på Les Foltos som var i Örebro och pratade om kollegacoach eller kollegahandledning som den svengelska översättningen blivit. Lite twitter från mig under den dagen ledde till att jag och en kollega blev inbjudna att delta i en 4 dagars kurs om just kollegahandledning som Learnit24 driver. Två dagar har redan varit så vad tycker jag om detta koncept? Är kollegahandledning något att ha?

Till att börja med, namnet gör gällande att detta handlar om att kollegor ska lära av varandra och det är precis vad det är. Dock har en kollega en coachningsroll i syftet att vara bollplank, bidra med energi och ställa lite kluriga frågor så att läraren som coachas kommer framåt i sin pedagogiska utveckling på bästa tänkbara sätt. Just konceptet att en kollekag coachar en annan kollega tror jag stenhårt på. Les Foltos pratade om vikten av förtroendet som måste finnas mellan coachen och den handledda. Där har kollegor ett försprång som jag som extern coach aldrig kommer att ta ikapp.

Som IKT-pedagog har jag just coachrollen allt som oftast. I alla fall vill jag ha det när jag känner att IT-administrativa uppgifter tar för mycket tid, hehe. Att coacha lärare i den digitala värld som jag lever i och visa på vilka bedårande verktyg som kan förgylla den tristaste lektionsplanering är verkligen något jag vill pyssla med. Dock gäller det inte bara att tipsa om verktyg utan framför allt agera katalysator för nytänk kring lärares kursmoment. För det är här kärnan ligger enligt mig, tekniken är ett verktyg och får inte ta fokus för det pedagogiska. Vi ska inte köpa och använda datorer bara för det är hett i skolsverige, utan vi ska verkligen ha en pedagogisk utvecklingsplan för HUR tekniken ska göra skolan till något annat än idag. HUR nyttja tekniken för att åka elevers självkänsla och i slutändan öka måluppfyllelsen och förmå fler elever att nå sina drömmars mål.

Eller som Learnit24 skriver på sin hemsida:

Tillsammans med kollegorna ska coachen identifiera IT-problem och ta fram lösningar. Coacherna ska vara inspiratörer och visa på hur tekniken kan ge ett mervärde till vardagen och utveckla lärprocessen.

Detta vill coacha inom och detta tror jag varje skola behöver ett gäng handledare som gör. Tricket är hur detta ska fixas till…

Varje lärare kan börja med att kliva in i någon annans lektionssal och bara sitta längst bak och observera. Kolla gärna med kollegan innan, men det brukar inte vara några problem. Återkoppla gärna till läraren i efterhand vad ni upplevde under lektionen. Kom med lite konstruktiv kritik om det passar sig och bjud in den läraren till er lektion i samma syfte. Varför finns det stängda dörrar i dagens skola? Dela med er av det ni gör på lektionstid, alla kollegor jobbar ju mot samma mål.

Oavsett om skolan skickar iväg lärare på kollegahandledning eller inte så är det en vettig struktur att ha ett antal drivna pedagoger som får agera coacher eller stödpersoner åt andra. I början kommer det handla mycket om tekniska frågor kring verktyg och program men låt det inte stanna där. Styr lärarna att prata om pedagogiska tankar, om de där heltokiga projekten som de inte kunnat köra tidigare, om det där internationella eventet som eleverna drömmer om. Låt coacherna lyssna på allt detta och låt dem sedan ställa RÄTT frågor och jag lovar att skolan kommer ta jättekliv i pedagogisk utveckling och definitivt bli en roligare arbetsplats för både lärare och elever.

Delar med mig av en dragning som Les Foltos gjorde på TEDxManitoba kring just kollegahandledning, eller peer coaching som han kallar det.

 

One Response

Kommentera