Brinnande elever kan förändra Internet

>Förra veckan ägde 24 hour business camp rum. Under 24 timmar träffades 90 motiverade och brinnande internetentreprenörer och lanserade totalt ett 50-tal idéer som tjänster på nätet. De arbetade i egna team/företag, men delade frikostigt med sig av erfarenhet o kunskap till de som behövde tips. Att i verkligheten konkurrerande entreprenörer arbetar gemensamt på detta sätt tycker jag känns unikt och verkligen något att lära av inför framtiden. Ensam är inte längre stark och året kommer säkert bjuda på olika sammarbeten av olika slag för att ta marknadsandelar när nu lågkonjunkturen drabbar världen. Rudolf på Disruptive har redan bloggat om saken.
Något jag inspireras av kring detta camp är att många brinnande eldsjälar träffas med en otroligt tight deadline och lyckas skapa så pass mycket nytt och intressant. Att likasinnade föder av varandra bevisas i och med detta och frågar är om inte detta kan transformeras in i skolan.
Skulle det gå att skapa något liknande med mina IT-elever till exempel?
Tanken skulle naturligtvis inte vara att lansera nya affärsdrivande tjänster, utan vinklas mot elevernas värld och utbildning.

Ta webbdesign och persondatorer som exempel.
Dessa två ämnen är av tradition två mycket populära områden på IT-programmet. Många elever väljer oss just för att de gillar att pyssla med webbsidor eller meka med datorer så detta brinner många för redan när de kommer till gymnasiet. Efter att under hösten lärt sig grunderna i webbdesign, nog för att kunna skapa enkla webbsidor och fått tillräckligt med kött på benen inom persondatorer och dess komponenter skulle ett tänkbart 24 hour camp skapas enligt följande:
Eleverna ska under 24 timmar ta fram en webbplats som är kopplad till persondatorområdet på något sätt. Det kan vara en blogg om hårdvara, en ny datorbyggarskola eller en presentation av monsterdatorn Allan, men det kan även vara helt nya idéer som pressats fram av brinnande elever under hård tidspress. En datorskola för pensionärer, en infosajt om miljöarbete kring datorer, en hårdvarubytarsajt eller en videosajt med hårdvarugenomgångar och installationsbeskrivningar.

  • Vad skulle då detta kunna visa?
    Många elever berättar själva att de jobbar mer effektivt under press med tighta deadlines. Jag känner igen det i mig själv. För luftig planering ger långsam uppstart och massor att göra på slutet.
  • Två ämnen som eleverna brinner för och mängder av kursmål och övergripande skolmål skulle täckas under dessa timmar.
  • Eleverna smittar av på varandra. En extremt inspirerad elev kan få igång flertalet andra bara genom att visa vad som är möjligt och genom att prata engagemang.
  • Vi skulle antagligen få fram helt sjuka idéer då trötthet har en tendens att påverka omdåmet, men detta är ju grundtanken…tänk annorlunda, tänk utanför lådan, tänk tänk.

Skulle det vara svårt att få eleverna att jobba under 24 timmar på detta sätt?
Skapar man en happening kring det hela, med lite gott käk, lite inspirationspersoner och en massa jävlar enamma så tror jag att detta är fullt genomförbart.

Vad tror ni?

Läs även andra bloggar om , , , , , , intressant?

2 Responses

  1. Lennart Rolandsson

    >Mycket intressant!
    Kanske mest för att jag är intresserad av nyskapande arbetssätt i skolan. Dina tankar påminner om det jag funderat på ett längre tag:

    Varför inte låta olika elevgrupper arbeta mot varandra, för att göra de som de är bäst på, istället för att alla skall göra samma sak. Om grupper om 4-7 st arbetar tillsammans (med elever fr olika skolor i samma grupp) tror jag att man skulle kunna åstadkomma underverk.

    Hör av dig om du är intresserad!

  2. Jonny Elofsson

    >Intressanta tankar Peter. Jag tror absolut att det är genomförbart. Ett bra sätt att få igång eleverna att skapa och vara kreativa. Även om det kanske inte är obligatoriskt och utanför ordinarie skoltid så tror jag att det finns ett intresse om man, som du säger, skapar lite trevligheter runt det hela. Kanonidé!

Kommentera