BETT2010 – stor mässa, men gav det något?

posted in: inspiration | 1

>

Så var det över, jag och 5 kollegor spenderade 4 dagar i London där fokus låg på BETT2010, en mässa kring IT och lärande med temat ”learning together through technology”. Ingen av oss hade varit där tidigare och ryktet gjorde gällande att det skulle vara stort….och jisses vad stort det var!
 
Jag tror inte det går att sammanfatta mässan och upplevelsen korrekt för någon som inte var där.
Mässan i sig bestod av mestadels teknikföretag som försöker sälja in sina produkter till de mängder av besökare med befogenheter att köpa. För oss lärare och för mig personligen kommer man då lite i skymundan. Efter att ha sett mängder av Smartboards och dess avarter så tröttnade jag rätt fort på dessa jätteskärmar eller interaktiva reklampelare. Jag sökte istället mindre utställare och hittade en del skoj.

Spel
Spel och lärande är på gång verkar det som i alla fall. Det fanns många exempel på spel för klassrummet, dock var oroväckande få riktade mot gymnasieelever. Är man däremot lärare i låg o mellanstadiet var det ett smörgåsbord. Det jag fastnade för var MangaHigh.com som jag kommer blogga mer om i ett separat inlägg. Kort sagt, det är spel med fokus på matematik och gratis…need I say more! Serious Games var på plats och hade en något ovanlig titel att marknadsföra…Conflict Sweatshop. Deras andra titlar kan vara värda att titta närmare på där Global Conflict Palestine är mest känd.

Det seminarium jag lyssnade på var även det om spel och lärande. Ollie Bray pratade varmt och snabbt om spelens betydelse för att få in lekandet i klassrummet och därmed öka lärandet. Projektet ”Thinking out of the Xbox” har jag bloggat om tidigare och det hyllas fortfarande världen över och sprids bland skolorna som värsta influensan. Ollies egna ord och hans slides kan ses på hans egna blogg OllieBray.com
Något jag märkte var att Nintendo DS är mycket större i Storbrittanien än i Sverige. Massor av tillbehör och spel i affärerna och DS används ofta inom skolan, kanske dyker upp på allvar hos oss, vem vet…

Freebies
Mässan bestod naturligtvis av massa gratisgrejor med, bland alla broschyrer och reklampapper. Jag hoppade över det mesta, men en stor mängd gratis kaffe, några USB-minnen, pussel, musmattor, pennor, nyckelband, mysfiltar, t-shirts osv blev det trots allt 🙂

Hur summerar jag mässan då?
Som lärare så skjuter nog mässan lite över målet. Teknikföretagen vill sälja och jag som lärare kan inte köpa. Pedagogiskt hittar man guldkorn i mängden men de är svåra att finna. Den riktiga behållningen är nog seminarierna men dit får man boka platser för jisses vad folk som ska lyssna…
Planera besöket noga, sätt upp tydliga mål vad du ska se och när. Att springa runt på mässgolvet slumpvis gör man i någon timme, men sedan behövs fokus.

Årets besvikelse
TeachMeet på fredagskvällen var enligt mina preferenser ingen höjdare. Det kan bero på mina högt ställda förväntningar, men TeachMeet Stockholm spöade skiten ur detta event. Misstolka mig rätt, det fanns mycket matnyttigt och skoj att lyssna på men 3 timmar och så lite att ta med mig hem…nä, där behövs det göras något. TeachMeet ska vara AV lärare FÖR lärare och fokusera på erfarenheter från klassrumet. Jo tjenare.
Inte ens ett fungerande trådlöst nätverk lyckades alla sponsorer få ihop, och bristen på snacks, som är viktigt i dessa sammanhang, gjorde att hungern inte kunde bekämpas någon längre stund.

Jag kommer summera TeachMeet i ett separat inlägg så håll utkik efter detta.

One Response

  1. >Hej Peter,
    tack för inlägget och rapporten!

    Det du beskriver var anledningen till att jag inte åkte i år. jag upplevde mässan som svårgreppbar och stooooooor, är den verkligen intressant för oss utan portmonä? Delar av den kanske, men kornen kanske förvinner i mängden? Men den största besvikelsen måste nog vara TM – hur kan de floppa? Ofattbart.

    Vi får prata om det här vid tillfälle, så att vi inte gör om samma misstag.

    /Pelle

Kommentera