Belöningar hämmar kreativitet och engagemang

posted in: inspiration | 1

>Hur många gånger per dag säger vi som lärare något som liknar ”om ni jobbar flitigt med detta projekt får ni bra betyg” eller ”ni som jobbar mindre bra får sämre belöning än de som jobbar bra”? Dessa kommentarer finns det massor av varianter av men ni förstår kanske vad jag menar.
Ofta tror vi att yttre motivationsfaktorer som betyg eller pengar kan hjälpa projektgrupper att bli kreativa och engagerade. Dan Pink säger fel fel fel, eller rättare sagt… forskningsresultaten säger fel fel fel.

Less is more
Nedanstående engagerande tal av Dan Pink, som varit talskrivare till Al Gore och är känd författare, visar att kreativitet och engagemang hämmas av yttre incitament. Att ge en anställd mer lön hjälper inte alltid. De gånger det hjälper är när arbetet är monotont, mekaniskt och utan större krav på eget tänkande.När det ställs högre krav på kreativitet och nytänkande har mer betalt motsatt effekt.

Dan säger att för att verkligen dra nytta av engagemang och spontan kreativitet måste människor få göra det de vill göra eller är intresserade av. Enkelt eller hur? Att vi inom skolan måste ta till vara elevernas intressen utanför skolan och nyttja deras engagemang för dessa intressen i undervisningen är en inte allt för lång parallell.

Jag kan prata mig blå om detta, men titta på talet och kommentera gärna hur ni tänker.

One Response

  1. >Underbar. Tack så mycket!
    Har du testat själv i klassrummet med olika typer av morötter / eller avsaknad av morötter? Betyg är kunskapshämmande för mig.

Kommentera