6 insikter efter "Status: Online"

>

Som jag tidigare skrivit, genomförde vi projektet ”Status: Online” under vecka 6. Hur gick det då och vad drar jag för lärdom av det hela?
Till att börja med anser jag att veckan är historisk i sin struktur och innehåll. Jag har aldrig tidigare kommit i kontakt med ett liknande projekt i samma omfattning som detta. Vi siktade högt och satsade på full fart framåt och jag anser att detta blev riktigt lyckat. Att erbjuda eleverna ett smörgåsbord av sociala medier under projektet gav just det som vi var ute efter – eleverna fick insikt i ett område som de inte var alltför bevandrade inom tidigare. För så är det, ungdomarna kan INTE allt inom IT och internet. Långt därifrån faktiskt. Däremot är de väldigt intresserade och nyfikna så att presentera nya möjligheter för dem är ett tacksamt yrke.

Vilka reflektioner bör belysas närmare?

  1. Twitter är okänt.
    De flesta av våra ettor hade aldrig använt Twitter…ever! Många hade inte ens hört talas om detta sociala mediefenomen. Att på kort tid kunna visa på dess skönhet och användningsområden till fullo är omöjligt. Vi visade på grundläggande funktioner och områden och eleverna får sedan själva reflektera över om detta är något för framtiden. Några av mina elever på entreprenörsprogrammet tog tillfället i akt redan veckan därpå och löste ett engelskatema mha Twitter. Stort!
  2. På en chat säger man vad som helst
    Etiska och moraliska regler inom chatvärlden är inte heller ett område som ungdomar funderar speciellt mycket på. Lite skrämmande faktiskt, men att undervisa om detta väcker eleverna och ett antal diskussioner föds direkt. Nätmobbning är sjukt vanligt, men ofta utan att mobbaren tänker på det. Här finns massor att göra inom skolan.
  3. Verktyg i massor
    Under mitt pass fick eleverna göra screencast där de visade ett stort antal olika program o tjänster som kan användas in om skola och sociala medier. De flesta av dessa var helt okända för dem. Wordle, Pixton, Tweetdeck, wallwisher, voicethread, delicious och många fler tjänster fanns inte tidigare i deras värld. Vi lärare som är inne i IKT-svängen har massor av kunskap som eleverna inte har en aning om. Även det enklaste verktyget kan trollbinda ungdomar i timmar även om vi lärare tycker att det är trivialt. Jag har tidigare använt tex Animoto och dropbox i min klass och eleverna inser vilka grymma tjänster detta är, men det finns många fler som förtjänar en plats i klassrummet.
  4. Facebook är en lekplats
    De flesta ungdomar har idag ett konto på Facebook men funderar inte närmare på hur det kan användas för annat än lek. Det spelas spel, chattas och skrivs på varandras sidor om vad som hänt i helgen och liknande. Få reflekterar över hur man som företagare kan nyttja FB eller hur spelföretagen tjänar pengar. Även här behöver eleverna vägledning och de behöver öppna ögonen.
  5. Ning förtjänar uppmärksamhet
    Eleverna fick i grupp skapa egna digitala mötesplatser mha ning.com. Detta grymt enkla men kraftfulla verktyg bör lyftas in omgående i alla tänkbara skolor. Att på så kort tid kunna skapa sajter där likasinnade kan träffas och byta tankar och idéer ger oändliga tillämpningar. Eleverna slukade detta med hull och hår. Segrande ur striden om ”Bästa digitala mötesplats” gick till SpotifyUsers, som i dagsläget har över 200 medlemmar.
  6. Lärare behöver lära
    Vi åtta som drev projektveckan efterlyste våra kollegors deltagande under temapassen. Vi vet att många inte har vetskapen om dessa verktyg, tankar och idéer. Dock var det väldigt sporadiskt intresse för att som lärare delta och lära sig mer om sociala medier. Naturligtvis fanns grymma inspirerande undantag, men i det stora hela så hade vi hoppats på större deltagande. Ser det ut så här inom skolvärlden? Jag som IKT-frälst kanske är fartblind och tar detta för givet, men där har vi en problematik att angripa. Vi insatta pedagoger måste vända trenden och verkligen få med oss HELA kollegiet, ALLA skolor på racet. det vi kan göra är att visa på möjligheterna, men viljan att lära måste finnas hos mottagaren, oavsett om det är en elever eller kollega.

En vecka fylld av inspiration och transpiration är över för denna gången. Hoppas ni som läst och följt arbetet har hittat något av intresse för framtiden. Kör ni något liknande projekt så dela gärna med er av tankar och idéer.

2 Responses

  1. >Testa Ipernity. Det tar massor av olika filformat. PDF och PDS…mm

    Du kan tex ladda upp filer från mobilen och lyssna på plats…till dig själv blir som memo…

    http://www.ipernity.com

  2. Niilo Alhovaara

    >Mycket intressant, Fiskhandlaren! Det där att Twitter är ett okänt fenomnen förvånar mig inte ett dugg, så är det i Sverige i stort också. Plus att FB är en lekplats – också för många vuxna givetvis 🙂

Kommentera